I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, January 23, 2011

22nd JANUARY 2011..sweet UkhWAh....

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..ASSALAMUALAIKUM…
Syg..cinta,,kasih..setia..erat..hmmm..itulah hubgn kami…susah..senang..suke..duke..sntiasa kami kongsi dlm keadaan cmne pn…gelak tawa pn lain2..tp ttp bersme…mkan sme2 kongsi,,mnum 1jug kongsi sme2…internet pn kongsi sme…klu line xde smue akn rse..bkn sorg tp sme2..kntut dri smber yg stu..tp kongsi sme2..hahaha…hmmmm..itlah kami….


                                          ni adalah kami serumah...
22 JANUARI its my birthday….blom smpt trikh nil g da ad yg wish…slmt tua la..da tua la..mcm2…tp thnks every body cz wish besday ak…thru sgt tgk fb rmi yg wish..hehe….pnt nk like,,nk blas post2 dr diorg….tp org firs yg wish msti la die…hehe…sbb die la yg sntse ingt ak…rindu kot…bia la die…hihi…
Malam sblm hr jd ak,tp kt mlaysia da 22nd JANUARI da…mlm tu ak tgk klainn pd kwn2 ak…ad yg mask nsi goreng..ad yg klua siap xbg ak ikot lg..haha..ap nie…ak just dok uma mnggu kwn2 blik…yela2..ak straight to the point…mlm tu diorg wish besday ak dgn mriah skali…mmg mriah…tharu,,sdih,,sebak…hepy glee..xpna ad knduri tok ak yg bgtu mriah skali…lok,,fred,,nasey,,syahmi,,pejal,,isyam,,bazli,,saini,,…mcm2 hdangn…nsi goreng,,TACOBE(ayam 2 ketul,fries,bread,,salatoh),,kek coklat bntk love..hehehehe…besssssttt…pejal siap bg hdiah…kedberi…hehe..syg korg…siap ad ucapan stiap sorg..last skali ak bg ucapn..hehehe…tu yg bt ak smgt n tmbh syg kt diorg…sory kwn2 klu ak ad sshkn korg..tp korg mmg the best…
Sebelum itu  5 perkara ini, sebelum disoal siasat oleh Allah Swt, elok kita jadikan sebagai isu untuk kita muhasabah diri kita.
Sabda Rasulullah Saw :
لا تزول قدم بن آدم يوم القيامة من عند ربه حتى يسأل عن خمس عن عمره فيم أفناه وعن شبابه فيم أبلاه وماله من أين اكتسبه وفيم أنفقه وماذا عمل فيما علم
Yang bermaksud :
Akan sentiasa tegak berdiri kaki anak Adam pada hari kiamat kelak menagadap Tuhannya, hinggalah ditanya tentang 5 perkara : 1. Umurnya, pada apakah dia habiskan. 2. Masa mudanya, bagaimanakah digunakan. 3. Hartanya dari mana sumbernya 4. Hartanya pada apakah diinfaqkan ( pergunakan ) dan 5. Ilmunya, bagaimanakah dia beramal dengannya.
Riwayat Imam Tirmizi
Jadi, kelima-lima perkara ini, seharusnya menjadi perkara muhasabah kita apabila tibanya ulang tahun kelahiran.Dan sebenarnya, kelima-lima perkara ini harus menjai topik harian untuk muhasabah harian..WASSALAM…
video
acara potong kek bersama DJ loK....

Sunday, January 9, 2011

JANGAN STINGY NAK BERSEDEKAH..!!

ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABAROKATUH…hri ini sy ingin berkongsi tentang Sedekah sbg pintu rezeki….”dlm hadis rasulluullah :hendaklah kalian mencari rezeki dgn bersedekah…”……pelikan…knp???kite bersedekah tp bleh dpat rezeki….bgaimne rezeki itu datang..???..menurut hukum ekonomi….mengeluar sesuatu dri milik kita pasti mengurangi dr milik kita….kawan2 sekalian,,hukum ekonomi adalah 1 paradikma sekular…sangat berbeza dgn paradikma iman…paradikma iman berkata ,,seluruh rezeki yang didapati oleh makhluk dimuka bumi in adalah diatur oleh maha pemberi rezeki…ARRAZAKK…((APA2 YANG MELATA DIMUKA INI,,REZEKINYA DIATUR OLEH MAHA PEMBERI REZEKI))…tidak  usahla kita makhluk yg sempurna ini,,semut saja yg berada dirumah kita yg mungkin bilanganya tdk mgkin trilion tp berbilion lion…tp rezekinya diatur,,diberi oleh ALLAh..apatah lagi kita makhluk yg sempurna((FI AHSANITAQWIM))sebaik2 kejadian..bahawa kesedaran iman berkata rezeki itu dtgnya dri maha pemberi rezeki…sbg rasa terima kasih dan rasa bersyukur setelah menerima kita akn mengasihi….dgn memberikan dijalan ALLAH,,ALLAH tegas berkata((LAAZIDANNAKUM))”pasti ku tambah rezeki ku utkmu..”…mksudnya kepercayaan kita bertambah kpd ALLAH……..jadi kwn2 jgn kedekut nk bersedekah…berzikir jga sedekah,bertahmid jga sedekah,bertakbir jga sedekah…jdi mdahkan….ARRAZAK maha pemberi rezeki…mungkin duit,,mungkin jga kshatan,,dan mungkin jga anak…itu semua rezeki…pintu rezeki sentiasa terbuka kepada orang yg sentiasa bersedekah….segala yg ada dimuka bumi ini adalah milik ALLAH..jdi,jika diberi itu dtgnnya dri ALLAH dan jka diambil,,itu pn sesuatu dri ALLAH…LAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULALLAH…wassalam….jgn malu2 nk sedekah yer….pasti ada ganjarannye…lumayan taw…tak hri ni,,mgkin hri esok…mgkin ferarri,,mgkin lambogini,,hehe…itu xpnting…yg pnting ikhlaskn hti lillahita’ala…ok..bye..

Sunday, January 2, 2011

1 JANUARI 2011((1111))..SWEET BUT SIOT...

BABAK1
Ring10x!!!!banana phone(bunyi phone aku –XPRESS MUSIC 5530’NOKIA’)….“Elooo…qari,,dak2 ad kt uma kn..weh….ko ajak sme turun..tuan uma pnggil”…time ni nasey((ketua rumah kami)) call aku soh ak ajk dak2 rmh kmi turun sbb aku pn xtaw sbb pe….yang aku thu time tu ak malas sbnanye…tp ukhwah,,harmoni,,n patuh pd ktua rumah pnye psal ak trun gak….ahhaii!!..sblum tu aku ajak syami  n isyam((roommate aku,,syariah T.2)) trun jmpe nasey…”mie..nasey pgil trun bwh jap”time tu syami nga study tafsir takhaluf…hehehe..alaa..ak pn taw syami pn malas gak sbnaye…tp pki sme cm ak die trun gak…yg pejal((roommate nasey,,syariah T2)) lak asyik ngn ragnarok die je..haha..dan ak pn taw pejal pn mlas nk trun gak sbb die pnm alas cm akuuuu…hahhaha…smbg blik…………..dgn pantasnye ak capai jaket aku…zzzzzzzzzzzzzzzzzzziiiiiippp(bunyi zip rosak)….pakai kopiah n trun tngge (dgn gaye malas mke ala2 nepal)…
BABAK2
Dri jaoh ak tgk nasey  n isyam sambut tuan umah kmi sbb die da nk blik..dlm hti aku bkate {supe xya pgil..pnat2 ak trun tuan uma tu balik}…hehe…rpe2nye ak y xtaw cte…”knp sey!!..”…..kite kne pndah dowhh!!kte mmg kne pindah…nasey ngn muke yakin gtaw ak…ak hepy gle sbb akn dpt uma bru(gile ap..spttnye sedih…)…pendek kn cte (hahaha,pdhal cte ni mmg pndek)..symi pn kol fared ((roommate ak,syariah T1))…”red!!trun cpat…kte kne pndah…skrg!!”..lek la mie…hhihihi..seghonok die wat cuak fared….”mie soh die bwak beg y ad duit n kunci” …ak soh bwak sbb ad duit gaji ak n da geng…kih kih kih…cte blakang…..k…..pastu aku,,isyam,syami n nasey msuk uma kwn sorg ni (mamat Terengganu,,sohib die sohib kami)..ad ke patut sohib tu soh kami tuka ruma…ingt ni system barter ap…die ingt tka ruma ni cm tuka duit fakah ke,,tu pn pyh nk dpt…hattoii!!xlme kmudian farid ngn pejal smpi…pejal mncrut2 lak tu…”ba** tol la tuan uma ni”…emosi btol die (blehla,,tuan uma xpaham,,,klu die paham mmg si pejal tu kne penyepak himar..hhahhaa,,dussshhh!!!)…
BABAK3
nasey,,tuan uma,,mamat ganu n mmber tn. Uma pn bncang..”?!@#$%^&*())(**&&^%$$#@!#@#$%^&” …tuan uma mmg nk sgt kmi tuka uma ngn mamat ganu tu..mamat ganu pn xnk sbnrnye…pyh kot..brg bnyk lgi,,bini lg,,ank lg…..aku xkesa je (free xde madah…relax!!)…tp……..kwn2 ak plak..sian diorg……da nk imtihan ni la mslah tmbul…dlm cite ni bazli((romate nasey lugho T2)) n saini((roomate bazli,lugho T1)) xde,,sbb diorg tdo kt uma..xtaw pape..hehe...k..smbung blik...sabar kwn2……ermmm…last2 kmi kne bncang dlu…dgn kputusan kmi kne pndah uma lain lpas imtihan ftrah 1…pastu kmi pn nk blik..sblum tu ustad mahbob ((pmilik kdai apam balik n bakso))ajak lepak uma die cite2,,nk taw ap kmi cte..klu nk taw dtg jmpe ak sndri,,,hehehe…pnatla nk taip…hehehehehe…… ape sebenarnye citenye ni….???
(((CTE DIE SBNRNYE KMI NI AD MSALAH NGN JIRAN,,HIHI…JIRAN BWH RMH KMI NI XPUAS HTI NGN KMI…CKP KMI WAT BSINGLA..DABDABAHLA,,MUSIKLA,,GHASSALAH LA,,ABAHKAW!!PDAHAL KMI NK GLAK PN TKOT…..YG XTHAN TU,TRUS KOL TUAN UMA GTAW KMI WAT HAL…KTIAK BAWANG PNYE ARAB!!...HDUP KMI CKUP2 XSLESA NGN RUMAH BRU KMI NI..TP DSBBKAN UKHWAH YG KMI BINA NI,,,KMI TTP BERSATU!!.AHHAAAI……)))
P/S : lpas ni kmi kne cri ruma bru…pnat2!!
                      SEBELUM KISAH NI TERJDI,,KMI SMPAT MKN BERSAMA DI "BOBBY"
Klah ni jekot cte ak yg ringkas tp best….HEPY NEW YEAR smua…wassalam…1111…..

Tuesday, December 21, 2010

Tauhid kunci kebahagiaan...

Tiada sikap yg lebih baik dan mulia,,sbg hamba Allah yg bertauhid cepat atau lambat pasti akan bertemu denganya kecuali langkah taqwa yg menyertai  kita…dimana pun,bila pun dan insyaAllah dalam kondisi bagaimana pun..Selawat dan salam sejahtera yg sentiasa kita limpahkan bagi hamba pilihan Allah dan Rasulullah SAW…Islam tidak terikat dgn suku bangsa,etnis,rasissionalisma..Islam tidak terikat dgn idiologis apa pun..apa lagi idiologis metrialitik…islam adalah agama yg tak trikat dgn darah keturunan,,tetapi  yg  mengikat islam adalah ALLAH dan Rasulnya..
Sahabat2 sekalian,,antra yg mulia dikalangan hamba2 Allah,, bukan siapa yg membaca yg mendengar ataupun bukan siapa yg menulis,,dan jga bukan yg tua ataupn yg muda ,,tapi antara kalangan hamba2 yg paling bijak,paling pintar  paling tekun adalah,hamba yg pandai mendekatkn diri kepadaNYA…Firman Allah S.W.T “SESUNGGUHNYA YG PALING MULIA DIANTARA HAMBA2 KU ADALAH SIAPA DIANTARA MEREKA YG PLG BERTAQWA “…Taqwa adalah penilaian yg pling tepat…RASULULLUAH S.A.W BERSABDA..YG PLG CERDAS,YG PLG PINTAR YG PLG MULIA DIANTARA UMATKU ADALAH SIAPA YG DIANTARA MEREKA YG PLG BANYAK INGAT MATI DAN MEMPERSIAPKAN HIDUP SELEPAS MATI…
Semakin maju zaman semakin meningkat peradaban kebudayaan manusia..semakin luas otoritas elektual manusia lambat laun kita pasti,dgn pastinya pula manusia akan berlumba2 meninggalkan agamanya masing2…ada 2 faktor yg menyebabkan fenomena yg sgt egresif ini…yg pertama manusia menganggap agama sudah tidak sanggup utk menjawab kebuntuan umat manusia dan tdk lg sesuai  dgn zaman…akibatnya mereka mncari resolusi dan enesiatif lain yg dpt menjawab problemnya…sehingga sengaja tdk sngaja,,sedar  tdk sedar,,lahirlah agama baru atau mmg mereka sendiri yg melahirkan agama itu..metrialisma,,sekularisma,,hedonisma,,dlm teks bahasa Nabi “HUBBUDDUNIA WAKAROFIATULMAUT”..cinta dunia yg serba serbi berlebihan,,akibatnye menyebabkan mereka takut mati..mereka menjadikan agama mitos2 lama,,cerita2 socrates,,boleh jadi  Allahuakbar di sejadah,,Allahuakbar di musolla,,Allahuakbar d masjid,,ttpi  di hotel,di pejabat,dimana pun,,NAFSU AKBAR!!..dimulutnye bertasbih,bertahmid.bertahlil,berselawat..tp dimulutnya jga dia berbohong,menipu,mencarut, fitnah, takabbur..ketika solat dia ttp auratnye rapi mulia..tp syg ikrar pujian dlm solat itu,,ttpan aurt ktk solat itu mula tanggal setelah dan sesudah solat dn digantikan dgn pakaian moden yg serba serbi terdedah…N’UZUBILLAH..
Yg kedua adalah..mereka menyatakan otakku adalah tuhanku..”my brain is a my god”..dgn kemampuan otak,olah otak, menghasilkan ilmu pengetahuan,sains,dan dari sains melahirkan teknologi,,dari teknologi segala urusan manusia akn dpt dicapai dgn segala kemudahan…maka saat itu manusia tdk lagi memerlukan agama bahkan..mereka mnganggap bukan la tuhan y mnciptakan manusia,,ttp manusialah y mengadakan tuhan…mereka bertanya..klu mmg  tuhan itu ada lalu dimana adanya..klu mmg benar tuhan itu ada,sampai  bila adanya..telur ayam dulu,atau ayam dulu…klu mmg tuhan itu ada bagaimana wujudnya…maka tdk mstahil ada agama yg mgwujudkan tuhan dlm bntuk bnda2..haiwan,,mnusia…huhh,,,unik skali tuhan kita..tuhan dipersonafikasikan dlm bntuk mnusia…..
Jadi sahabat2 sekalian,,dimanakah Tauhid kita,,taqwa kita dgn ALLAH…adakah ketika kita susah kita jadikan tuhan kita sbg tempat mengadu…tetapi bila senang kita jadikan dunia sbg tuhan kita…fikirkanlah wahai sahabat sebelum kalian tidak lagi dapat berfikir…Tauhid merupakan kunci kebahagiaan manusia baik di dunia maupun di akhirat. Para rasul ‘alayhimus shalatu wa sallam semuanya diutus untuk mendakwahkan tauhid kepada umatnya agar umatnya hanya beribadah kepada Allah Ta’ala saja. Allah berfirman,
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
“Dan sungguh, Kami telah mengutus seorang rasul untuk setiap umat (untuk menyerukan), ‘Sembahlah Allah, dan jauhilah thagut’” (QS. An Nahl : 36)
Dengannya, seseorang akan terbebas dari kekalnya siksa neraka dan akan merasakan nikmatnya surga. Barangsiapa yang mentauhidkan Allah dengan benar, maka ia akan masuk surga sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alayhi wa sallam,
من مات و هو يعلم انّه لا اله الا الله دخل الجنة
“Barangsiapa yang meninggal dalam keadaan yakin bahwa tidak ada yang berhak diibadahi secara benar melainkan Allah, maka ia masuk Jannah” (HR. Muslim I/41)
Wassalam.........(^_^)

Friday, December 17, 2010

aku menasihati diriku yang hina ini...

"Disini ingin Aku menasihati diriku,bahawa yang aku ni adalah seperti himpunan sampah..yang sangat hina,dalam himpunan sampah itu akulah yang paling busuk dan aku membisikkan pada hatiku yang sudah hitam dengan dosa2 lalu..islam tidak memerlukan aku..tetapi aku sangat2 memerlukan islam dalam hidupku...kemudian aku berkata pula pada rohku..ketahuilah wahai roh yang hina..sebenarnya kita tidak akan bahagia di dunia ini jika tiada kasih sayang dariNYA...bersyukur dan bersabarlah..ALLAH sentiasa bersama dengan kita wahai rohku..Wahai roh yang hina..kita punya matlamat yang satu.. kita mesti teruskan perjuangan ini walaupun ku tahu begitu sakitnya menangung segalanya..tapi matlamat kita adalah Redhanya..manalah tahu kita adalah pencinta yang MAHA SATU.."

"tidak ada kebahagiaan yang tinggal bagiku...kecuali dalam takdir ALLAH.."Pernah ada sahabat bertanya padanya.."Apakah yang tuan inginkan dari kehidupan dunia ini..." maka umar menjawab..."Apa yang ALLAH telah tetapkan untukku di atas muka bumi ini...itulah yang aku inginkan dalam hi...dupku...aku redha denga ketentuan dariNYA untukku...."

MOTO HIDUPKU..






Sungguh!!..Hidupnya aku di muka bumi Allah ini bermotokan  Lailahaillah Muhammadarrasulullah."Tidak akan sesekali aku  membiarkan kawasan tempat aku berada itu lusuh dengan ISLAM..sebaliknya akan aku cuba untuk meneguhkan dan mengharumkan nama AL-KHOLIQ(ALLAH) dan kekasihnya MUHAMMAD RASULULLAH saw pada setiap insan dan saudara yang berada di sekelilingku..biarpun aku sakit dan menderita untuk mereka..tapi  apa yang paling penting ISLAM dikembangkan dengan sebaiknya...Ya!!Benarlah Muhammad itu adalah IDOLA sepanjang zaman yang sepatutnya kita jadikan contoh supaya terbitnya nur Muhammad didalam hati kita…Ya ALLAH berikanlah aku kekuatan dan kesabaran dalam setiap langkah perjuanganku untuk menegakkan kalimahMU, agamaMU dan RasulMU...ALLAHUAKHBAR..Tiada siapa yang dapat menghalangku..." "islam tidak memerlukan aku dalam hidupku..tapi aku yang perlukan islam untuk meluruskan jalan hidupku..Aku yakin.. dimana ALLAH meletakkan aku..disitulah tempat terbaik untukku..Sebenarnya tempat perjuangan itu tidak perlukan aku..tapi aku yang perlukannya untuk tarbiyyah diriku..yakinlah wahai jiwa yang lemah..dimana pun kita berada itulah yang terbaik..."

Wednesday, December 15, 2010

Sebuah kesyukuran...

Dengan nama Allah yang maha PEMURAH lagi maha PENYAYANG sye mulakan detik taipan dimuke blog bru sye nih…hehe,,tersenyum dibuatnye bile taip2 ni….sebelum sye memulekan muqoddimah  ceritera sye ni,sye mulekan dgn ucapan Assalamualaikum buat sahabat2 y mengenali dri sye y serba do’if dan hine disisi  Al_kholiq sekalian alam…petama2nye ucapan Alhamdulillah,segala puji bg  Allah,Praise be to Allah kerana telah mmberi peluang  untuk bernafas dibumi yang serba indah ini..Dengan segala yang telah dipinjamkan oleh Allah ini sye akan gunekan dengan sebaik2nye…dri hujung rambut hinggalah hujung kaki yang dipinjamkan ni akn sye manfaatkn  lillahita’ala…smoga kte mengakhiri idup kte di muke bumi ini dlm keadaan seorang muslim  bertaqwa..INSYAALLAH..Dikatakan dalam sebuah nasehat ((مَنْ أَرَادَ وَلِيًّا فاللهُ يَكْفِيْهِوَمَنْ أَرَادَ قُدْوَةً فَالرَّسُوْلُ يَكْفِيْهِوَمَنْ أَرَادَ هُدًى فَالْقُرْآنُ يَكْفِيْهِوَمَنْ أَرَادَ مَوْعِظَةً فَالْمَوْتُ يَكْفِيْهِوَمَنْ لاَ يَكْفِيْهِ ذَلِكَ فَالنَّارُ يَكْفِيْهِ))Barangsiapa yg menginginkan pelindung maka Allah cukup baginya.Barangsiapa yg menginginkan teladan maka Rasulullah cukup baginya.Barangsiapa yg menginginkan pedoman hidup maka al-Qur`an cukup baginya.Barangsiapa yg menginginkan peringatan maka kematian cukup baginya.Dan barangsiapa tidak cukup dgn semua itu maka neraka cukup baginya..WASSALAM..(*_*)